Projekt Krokus
Autor: Oz@sp3 5 grudnia 2021

Klasa 8a ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Żorach posadziła  krokusy przed budynkiem szkolnym. Uczniowie poznali już większość pojęć takich jak: Holocaust, getta, ideologię, mniejszości etniczne itp. Obejrzeli film pt. „Mistrz”, opowiadający historię pięściarza Tadeusza „Teddy’ego” Pietrzykowskiego, którego akcja toczy się w początkowym okresie funkcjonowania obozu koncentracyjnego Auschwitz. Młodzież klasy ósmej wzięła również udział w warsztatach w Oświęcimskim Instytucie  Praw Człowieka. (Julia Ilisińska – ” zwykła” niezwykła kobieta. Pomoc niesiona więźniom KL Auschwitz-Birkenau przez mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej.) Niedawno zwiedzili również MIEJSCE PAMIĘCI I MUZEUM AUSCHWITZ-BIRKENAU BYŁY NIEMIECKI NAZISTOWSKI OBÓZ KONCENTRACYJNY I ZAGŁADY .

Na zdjęciach uczniowie klasy 8a wraz z nauczycielką biologii panią Ksenią Dźwigońską, która pod względem ogrodniczym koordynowała akcję sadzenia cebulek oraz gazetka wykonana przez uczniów z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez organizatora Projektu Krokus –  Holocaust Education Trust Irleand.

Jowita Chodacka-Wojtynek
Wycieczka klasy VIII a
Autor: Oz@sp3 31 października 2021

Dnia 21 października wybraliśmy się z całą klasą oraz naszą wychowawczynią i panią Sylwią Mazur na wycieczkę do Oświęcimia, aby zwiedzić miasto i dowiedzieć się ciekawych informacji o Oświęcimiu. Na początku mieliśmy warsztaty w Miejskiej Bibliotece  Publicznej im. Ł. Górmickiego GALERIA KSIĄŻEK, na temat  Auschwitz. Gdy wyszliśmy z biblioteki, udaliśmy się na spacer  uliczką, na której znajdowały się odbite dłonie sławnych pisarzy. Nasz przewodnik dużo nam o nich opowiedział. Następnym naszym postojem był cmentarz żydowski, dowiedzieliśmy się, że Niemcy w  tamtych czasach używali macew, czyli inaczej nagrobków, do budowy dróg czy chodników.

Zwiedziliśmy również  szlak murali, który zrobił na nas ogromne wrażenie, nie spodziewaliśmy się, że  jest ich tak dużo. Gdy obejrzeliśmy  murale, poszliśmy pod kościół Rzymskokatolicki Parafii św. Maksymiliana Męczennika. Podobno gdy jest ciemno, a w kościele świecą światła, to w okiennych witrażach powstaje przepiękny obraz.

Po zwiedzaniu części Oświęcimia, wybraliśmy się w dalszą drogę na rynek. Na Rynku mieliśmy przerwę, aby coś zjeść i  odpocząć. Po przerwie poszliśmy do Muzeum Ratusz, w nim mogliśmy się przejechać  zabytkowym samochodem, ale nie tylko: na ścianach były panele, na których były opisane historie z czasów drugiej wojny światowej. Gdy zwiedziliśmy już muzeum Ratusz, wybraliśmy się do kolejnego muzeum, które było  Muzeum Żydowskie. W muzeum były listy lub wiadomości pisane przez więźniów do mieszkańców Oświęcimia. I tak skończyła się nasza wycieczka, którą byliśmy bardzo zachwyceni.

Natalia Słomska 8a

Wycieczka kl. 8a do miasta Oświęcim
Autor: Oz@sp3 27 października 2021

W październiku klasa 8a w ramach przygotowań do wizyty w miejscu pamięci narodowej, jakim jest Muzeum Auschwitz -Birkenau, obejrzała film pt.” Mistrz”, którego akcja inspirowana jest historią pięściarza Tadeusza „Teddy’ego” Pietrzykowskiego, rozgrywa się w początkowym okresie funkcjonowania obozu koncentracyjnego Auschwitz. Przedwojenny mistrz Warszawy w wadze koguciej
trafił do niego w pierwszym transporcie w 1940 roku. Więzień 77, bo takim numerem został oznaczony, stoczył podczas 3-letniego pobytu kilkadziesiąt zwycięskich pojedynków na ringu, w których stawką było jego życie. Dla współwięźniów stał się symbolem nadziei na przetrwanie i pokonanie nazistowskiego terroru.
Następnie uczniowie klasy 8a pojechali na wycieczkę do Oświęcimia, aby zobaczyć miasto, które podobnie jak Żory otrzymało prawa miejskie w 1272 roku. Uczniowie odwiedzili Oświęcimski Instytut Praw Człowieka, gdzie uczestniczyli w warsztatach pt. „JULIA ILISIŃSKA – „zwykła” niezwykła kobieta. Pomoc niesiona więźniom KL Auschwitz-Birkenau przez mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej [warsztaty opierające się na biografii oświęcimianki – Julii Ilisińskiej, która z narażeniem życia pomagała więźniom KL Auschwitz-Birkenau].
Kolejnym punktem wycieczki był spacer szlakiem murali w towarzystwie pana przewodnika, który opowiedział o historii miasta oraz pokazał uczniom najciekawsze miejsca w Oświęcimiu m. in. Rynek Główny, bulwary nad rzeką Sołą, Zakład Salezjański, synagogę Chewra Lomdej Misznajot, cmentarz żydowski.
Po spacerze nadszedł czas na posiłek. Chłopcy jak zwykle wybrali kebab oraz tajskie lody a dziewczyny zapiekanki.
Następnie nadszedł czas na multimedialne Muzeum Ratusz, gdzie zwiedzających przywitali wirtualni przewodnicy, czyli pierwsza oświęcimska para książęca – Władysław i Eufrozyna. Ostatnim punktem wycieczki było Centrum Żydowskie Synagoga Chewra Lomdej Misznajot (hebr. Stowarzyszenie Studiujących Misznę), jedyny żydowski dom modlitwy w Oświęcimiu, który nie został całkowicie zniszczony podczas II wojny światowej. Uczniowie wzbogaceni o nową wiedzę oraz „ zintegrowani na nowo” udali się w drogę powrotną do
domu.
Po przyjeździe przygotowali lapbooki, rysunki oraz wykreślanki i krzyżówki z wykorzystaniem zdobytej wiedzy. W załączniku wykreślanka autorstwa Ewy Brzeziny z kl.8a. Zapraszamy do rozwiązania.

Wykreślanka

 

Wycieczka klas Va i Vc „Szlakiem Renesansu”
Autor: admin@sp3 28 maja 2019

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dwie klasy piąte po raz pierwszy w swojej historii udały się na trzydniowa wycieczkę, która odbyła się w dniach 20-22.05.2019r. Postanowiliśmy zabrać naszych uczniów na przepiękną ścianę wschodnią naszego kraju i pokazać im kilka miejsc, które niektórzy znali dotąd tylko z popularnego serialu telewizyjnego. Zwiedziliśmy zamek w Baranowie. Odwiedziliśmy Sandomierz i jego urokliwe uliczki, oraz bardzo ciekawe podziemne tunele. Nie spotkaliśmy ojca Mateusza. Zwiedziliśmy w Puławach piękny pałac Czartoryskich. Odwiedziliśmy Lublin, gdzie szczególne wrażenie zrobiła na nas kaplica Św. Trójcy zbudowana na rozkaz króla Jagiełły. Byliśmy także w pałacu Zamoyskich. Spacerowaliśmy uliczkami Kazimierza oraz piliśmy czekoladę w uzdrowisku w Nałęczowie.

Czytaj dalej…

Wycieczka na Jurę – klasy 5A i 5C
Autor: admin@sp3 22 września 2018

W czwartek 20.09 klasy 5A i 5C udały się na jednodniową wycieczkę na Jurę Krakowsko-Częstochowską. To był przepiękny, słoneczny i gorący dzień z prawdziwie letnimi temperaturami, choć kolory przyrody już wskazywały na zbliżającą się jesień. Po przyjeździe do Mirowa udaliśmy się spacerem pod ruiny tamtejszego zamku, a stamtąd krótkim szlakiem do jednej z jaskiń gdzie zupełnie niedawno odkryto szczątki neandertalczyka. Następnie przeszliśmy do pobliskiego lasu, gdzie uczyliśmy się rozpalać ogień bez zapałek (jak już nam się udało, to upiekliśmy sobie pianki), a następnie budować szałasy i stawiać namioty. Po tej krótkiej lekcji przetrwania w lesie wróciliśmy na miejsce naszego przyjazdu gdzie czekały na nas kiełbaski, które upiekliśmy na ognisku. Myślę, że dzięki tej wycieczce miło pożegnaliśmy się z  latem i przywitaliśmy z jesienią. Zapraszamy do obejrzenia przepięknych kolorowych zdjęć. Czytaj dalej…

Recenzje ze spektaklu ,, Pan Kleks’’
Autor: Oz@sp3 6 czerwca 2018

11 maja 2018r. klasa 4a wybrała się na wycieczkę do kina ,, Na Starówce’’ na spektakl pt. ,, Pan Kleks’’ wykonywany przez Narodowy Teatr Edukacji. W spektaklu były odgrywane przez aktorów sceny z filmu oraz z książki. Aktorzy mieli ciekawe stroje i interesujące rekwizyty. Aktorzy, którzy brali udział w spektaklu recytowali wiersze Jana Brzechwy. Nie podobało mi się to, że w spektaklu nie pojawiła się moja ulubiona scena z książki, czyli ,,Sen o siedmiu szklankach”. Podobała mi się natomiast scena, w której zgasło światło na scenie i aktorzy zaczęli kręcić wiatraczkami. Zrobiło to na mnie duże wrażenie. Uważam, że spektakl był ciekawy i polecam go każdemu.

Jonasz Rudnicki

Dnia 11.05.2018r. wybraliśmy się z klasą do kina „Scena na Starówce” na spektakl teatralny pt. ,,Pan Kleks”. Spektakl ten przedstawiony był przez aktorów z teatru z Wrocławia. Został zrealizowany na podstawie książki Jana Brzechwy pt. ,,Akademia Pana Kleksa” i filmu o tym samym tytule. Akcja spektaklu toczyła się w Akademii pana Kleksa, a bohaterami byli uczniowie tej niezwykłej szkoły: szpak Mateusz oraz szalony pan Kleks. Zajęcia, które były prowadzone przez pana Kleksa były inne niż w normalnej szkole. Chłopcy uczyli się  m.in. geografii, przędzenia liter, leczenia zepsutych sprzętów oraz kleksografii. Lekcje były ciekawe, więc chłopcy nie mieli czasu się nudzić. Chętnie uczestniczyli w zajęciach. Uwadze widza nie mogła umknąć scenografia, która była podkreślona grą świateł. W baśniowy nastrój przenieśliśmy się również za sprawą wspaniałych kostiumów. Pan Kleks wyglądał tak samo jak sobie go wyobrażałem, czytając lekturę. Podczas spektaklu mogliśmy usłyszeć znane nam piosenki np. ,,Kaczka dziwaczka”. Przedstawienie bardzo mi się podobało. Było to zabawne widowisko dla publiczności w każdym wieku. Liczne perypetie bohaterów przekonały mnie o tym, że warto wierzyć w siebie.

Jakub Kufel

 
 
Klasa 4A na happeningu „Zielono mi” w Parku Piaskownia
Autor: Oz@sp3 16 maja 2018

Pewnego pięknego majowego dnia o godzinie 9:30 nasza klasa 4a udała się w kierunku Parku Piaskownia w celu wzięcia udziału w happeningu „Zielono mi”. Na miejsce dotarliśmy około godziny 10:15. Odpoczęliśmy trochę i zjedliśmy poczęstunek. O godzinie 10:30 nastąpiło rozpoczęcie imprezy i powitanie gości specjalnych m.in. Prezydenta Miasta Żory Waldemara Sochę przez panią Teresę Golę organizatorkę happeningu. W przypadku naszej klasy impreza zaczęła się od niepowtarzalnego spektaklu wśród drzew. Uzmysłowił nam on, że o przyrodę należy dbać. Pojawił się tam ciekawy cytat, który utkwił mi w pamięci. Brzmi on: „Kora drzew to jak nasza skóra”. Następnym punktem happeningu było wysłuchanie bardzo ciekawego wykładu, z którego dowiedzieliśmy się jak zbudowany jest ul, czy jaka jest hierarchia wśród pszczół. Na koniec wykładu odbyła się degustacja miodu, który do jamy ustnej wkładało się z woskiem pszczelim, który po utracie smaku należało wyjąć. Po wykładzie udaliśmy się na konkurs piosenki, w którym z naszej klasy występowały Agata Chyła i Natalia Rzeźniczak. Zaśpiewały piosenkę pod tytułem „Kiedy przyjdzie wiosna?”. Po zakończeniu występów nadszedł czas na werdykt i rozdanie nagród. Dziewczyny z naszej klasy wygrały książkę. Po konkursie impreza zakończyła się i klasa 4a powróciła do szkoły.

Bartosz Waldon

Zdjęcia: Natalia Rzeźniczak i Julia Witoszek   Czytaj dalej…

Z klasą 4a świątecznie na Gadziokach
Autor: Oz@sp3 30 grudnia 2017

Pewnego grudniowego dnia klasa 4a wraz z wychowawczynią, w zacnym towarzystwie pani pedagog wybrała się na warsztaty kulturowo -plastyczne do przesympatycznej stodoły na Gadziokach, która znajduje się w pobliskim Roju. Miejsce to słynie z ciekawych warsztatów, w których uczestniczyli już nasi uczniowie w ramach Projektu Edukacyjno-Artystycznego. W świątecznej scenerii panie prowadzące opowiedziały naszym wychowankom o tradycjach bożonarodzeniowych. Potrawach, zwyczajach oraz ozdobach,w które przystrajano domy, aby ich mieszkańcy poczuli nastrój i magię Świąt. Następnie uczniowie wykonali bombki techniką decoupage. Styropianową kulkę ozdobili motywami świątecznymi i dla większego efektu obsypali brokatem. Wszystkie ozdoby były piękne i pełne blasku. Zapewne zawisły na choinkach w domach uczniów. Po ciekawych i pracowitych warsztatach przyszedł czas na poczęstunek, czyli ciepłą herbatę i pyszne, domowe ciasto. Polecamy wszystkim Gadziokarnię i życzymy Do Siego Roku!

Jowita Chodacka-Wojtynek Czytaj dalej…

II Dni Kultury Żydowskiej „Przywrócić Pamięci”!
Autor: Oz@sp3 13 października 2017

W dniach 5-6 października odbyły się w naszym mieście II Dni Kultury Żydowskiej „Przywrócić Pamięci”! organizowane z inicjatywy nauczycielki I LO im. K. Miarki Pani Agnieszki Kraińskiej oraz UM i MOK-u. Uczniowie żorskich szkół mieli okazję wziąć udział w ciekawych koncertach, prelekcjach i warsztatach. Czytaj dalej…

Czego nauczył cię film ”Blanka”
Autor: Oz@sp3 13 października 2017
Film pod tytułem „Blanka” nauczył mnie przede wszystkim tego, że nie wolno kłamać, okradać i oszukiwać innych ludzi. Pamiętać zawsze o bliskich i nie opuszczać ich i przyjaciół. Zawsze pomagać starszym, słabszym i młodszym od siebie. Pokazał mi również, że należy mieć szacunek do innych ludzi i dobrze ich traktować. Bardzo podobało mi się, kiedy Blanka pomogła niewidomemu Peterowi w zbiórce pieniędzy, spędzając z nim dużo czasu. Wzruszyło mnie, kiedy powiedziała, że Peter to jej ojciec. Troszczyła się o niego i razem z nim śpiewała. Piękna scena była na końcu filmu, kiedy dziewczynka wróciła do Petera i na jego widok zaczęły spływać jej łzy po policzkach, ja również wtedy się wzruszyłam. Jestem pewna, że zapamiętam ten film na długo.
Kinga Bartosik kl.4a
Skip to content

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Więcej informacji

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij